Saturday, April 2, 2011

Pengalaman Pertama Berurusan Dengan Syarikat Insurans



Sejurus selepas saya mengalami kemalangan semalam, saya menghubungi ETIQA Auto Assist bagi meminta pihak ETIQA menghantar trak penunda kerana kedua-dua tayar saya pecah selepas kemalangan. Pihak trak penunda telah dipanggil daripada Raub (lokasi saya adalah di kawasan Kuala Lipis pada masa itu) dan operator memberitahu saya tiada caj akan dikenakan kepada saya kecuali jika saya melalui tol plaza maka saya mesti menanggung bayaran tol.


Selepas kereta saya sampai di Raub, pemandu trak penunda memberitahu saya caj yang dikenakan adalah sebayak RM350.00 dan ianya akan ditanggung oleh pihak ETIQA bergantung kepada polisi yang saya ambil.


Keeseokan harinya selepas kereta saya diperiksa tidak ada kerosakan lain kecuali tayar yang pecah. Saya membuat panggilan ke Auto Assist dan mereja meminta saya membuat panggilan ke bahagian tuntutan. Pihak dibahagian tuntutan memberitahu jika hanya tayar yang pecah maka saya tidak boleh membuat tuntutan kerana kerosakan berkaitan getah (dia yang 'anything to do with rubber') tidak dilindungi oleh polisi saya. Apabila saya bertanya kepada beliau bagaimana dengan bayaran trak penunda, beliau memberitahu saya perlu menghubungi bahagian Auto-Assist kerana tidak tuntutan akan dibuat dan mereka tidak terlibat.


Apabila saya menghubungi semula Auto-Assist, mereka memberitahu oleh kerana semasa panggilan saya semalam, saya memberitahu saya mengalami kemalangan bukannya break-down maka saya terpaksa menanggung caj trak penunda. Kerana mereka hanya akan menganggung bayaran trak penunda untuk kes-kes kereta break-down sahaja bagi kes yang dilaporkan sebagai kemalangan maka mereka akan lepas tangan.


Pengalam yang saya perolehi daripada kejadian ini, selepas kemalangan (jika tidak serius) laporkan kepada pihak ETIQA Auto-Assist  kereta anda breakdown bukannya kemalangan. (Jika anda betul-betul pasti tidak ada kerosakan lain). Anda tidak akan dapat menukar kes anda daripada kes kemalangan daripada kes kereta rosak.


Malam tadi saya menerima e-mail berkenaan pengalaman saya berurusan dengan pihak ETIQA (kajian sola-selidik). Saya letak markah yang paling rendah ada di skor tu. Lantak le dema...

No comments: